Yhdistyksen toiminta

Poveri ry:n tarkoitus on tarjota vertaistoimintaa kaikille, joilla on tarve jaettuun kokemustietoon perustuvalle tuelle. Vertaistuki voi tarjota esimerkiksi emotionaalista, henkistä ja sosiaalista tukea, mutta se ei kuitenkaan korvaa ammatillisia hoitoja tai palveluita vaan toimii niiden rinnalla.

Yhdistyksemme tarjoaa mahdollisuuden ryhmätapaamisiin joko etäyhteydellä Teamsissä tai viihtyisässä ”olkkarissamme” Porin Uudellakoivistolla. Kiinteistön remontin aikana elo-syyskuussa ryhmä kokoontuu muualla. Ryhmässä voi esimerkiksi tehdä käsitöitä, askarrella tai vain jutella ja kahvitella hyvässä seurassa. Uusi ryhmä aloittaa Otsolassa syyskuussa ja ilmoittautuminen alkaa 20.8.2024 opiston sivuilla. Suunnitelmissa on myöhemmin myös vertaiskahvila- ja kirpputoritoimintaa.

Toiminnan eri muodot

Poveri ry pyrkii edistämään jäsentensä henkistä ja sosiaalista hyvinvointia tarjoamalla erilaisia tapahtumia ja vertaistukiryhmiä, jotka mahdollistavat samankaltaisissa tilanteissa olevien ihmisten kohtaamisen. Yhteiset toimintamuodot ja tapaamiset voivat tarjota turvallisen ympäristön, jossa ihmiset voivat jakaa kokemuksiaan ja oppia toisiltaan.

Vertaisryhmät voivat keskittyä johonkin toimintaan tai teemaan. Toiminnallisuus tarkoittaa mahdollisuuksia tehdä yhdessä ruokaa, käsitöitä, askarrella tai hoitaa puutarhaa. Teemoja voivat olla esimerkiksi yksinäisyys ja syrjäytymisen kokemus, elämänhallinnan haasteet, uupumus, pitkäaikainen sairastaminen, työkyvyn, mielenterveyden tai ihmissuhteiden haasteet. Uusia toiminnallisia, keskustelu- ja etäryhmiä perustetaan yhdessä suunnitellen ja jäsenten tarpeiden mukaisesti.

Yhdistys tarjoaa tietoa ja neuvontaa jäsenilleen, jotta he voisivat paremmin selviytyä haasteistaan ja löytää keinoja oman hyvinvointinsa parantamiseksi. Toiminnan vakiinnuttua yhdistys voi tarjota jäsenilleen mahdollisuuden ajanvarauksella henkilökohtaiseen keskusteluapuun ja neuvontaan.

Yhdistys voi järjestää koulutuksia ja kursseja sekä tarjota tietoa myös ammattilaisille erityisesti kokemusasiantuntijatietoon perustuen. Yhdistys toimii yhteistyössä muiden vertaistukea tarjoavien yhdistysten ja toimijoiden kanssa.